Vihreä markkinointi – mitä se on ja miten päästä alkuun?
Vihreällä markkinoinnilla viitataan tuotteiden ja palveluiden ympäristönäkökulmien esiintuomiseen markkinoinnin keinoin. Ympäristönäkökulmat voivat käsittää esimerkiksi kilpailevia tuotteita ympäristöystävällisemmät tuotantotavat, erilaiset ympäristömerkit, sekä hiilijalanjäljen kompensoinnin. Vihreää markkinointia voidaan hyödyntää tietyn tuotteen tai palvelun markkinoinnissa, tai se voi toimia osana koko brändin markkinointistrategiaa.
Vihreän markkinoinnin hyödyt yrityksille
Yritysten vihreästä markkinoinnista saamat hyödyt ovat hyvin moninaisia. Ensinnäkin sen avulla kasvatetaan myyntiä ja markkinaosuutta, sillä kuluttajien ympäristötietoisuus noustessa, myös tuotteille ja palveluille asetetaan entistä kovempia vaatimuksia ympäristöön ja vastuullisuuteen liittyen. Kuluttajat ovat myös enenevissä määrin valmiita maksamaan enemmän ympäristöystävällisistä tuotteista. Toisekseen vihreän markkinoinnin keinoin voidaan vaikuttaa yrityksen imagoon eri sidosryhmien keskuudessa. Sijoittajat, asiakkaat ja yhteistyökumppanit luottavat yrityksiin, jotka ottavat ympäristöasiat huomioon toiminnassaan, ja viestivät siitä.
Kun paine yritysten vastuullisuus- ja ympäristötyön toteuttamisen ympärillä kasvaa, yritykset etsivät tapoja mm. pienentää omaa hiilijalanjälkeään, josta myös viestiä sidosryhmilleen. Myös päästökompensaatiosta voi, ja kannatta viestiä. Yhdistettynä muuhun ympäristöystävällisyyteen tähtäävään toimintaan, päästökompensaatio on parhaimmillaan tehokas vihreän markkinoinnin mahdollistaja. Yritykset voivat myös omalla toiminnallaan inspiroida kuluttajia muuttamaan elämäntapojaan ympäristöä vähemmän kuormittavaan suuntaan, kantaen täten lisävastuuta ilmastonmuutoksen hillinnän suhteen. Hiilinielujen lisääminen ja siitä viestiminen ovat yksi konkreettisimmista tavoista harjoittaa vihreää markkinointia.
Vihreän markkinointistrategian luonti
On monia tapoja alkaa toteuttaa vihreää markkinointia, mutta kaikkia tehokkaita vihreitä markkinointistrategioita yhdistää yrityksen markkinoimien ympäristötekojen todenmukaisuus ja vaikuttavuus. Markkinoinnin alustana voidaan käyttää esimerkiksi tuotteiden etikettejä ja pakkauksia, joissa viestitään ympäristöystävällisyydestä. Kehittämällä ympäristöystävällisempiä tuotteita ja palveluja, sekä viestimällä niistä, yritysten on mahdollista laajentaa markkinaosuuttaan puhuttelemalla ympäristötietoisia kuluttajia. Ja mikä parasta: samalla kun yrityksen myynti kasvaa, myös luonto kuormittuu vähemmän.
Tuotteiden ekologisia ominaisuuksia, sekä yrityksen ympäristö- ja vastuullisuustyötä voidaan tuoda esiin vihreän markkinoinnin keinoin. Erilaiset ympäristömerkit ja informatiiviset tunnukset ovat hyviä esimerkkejä tästä.
Ota yhteyttä!
Haluatko selvittää, miten yrityksenne voi kompensoida hiilidioksidipäästöjään ja olla mukana hiilinieluprojektissamme? Laita meille viestiä niin palaamme asiaan pikimmiten tai soita Timolle 040 485 6607.
Yritys
Forest Gump Oy
Nousiaistentie 4 LT
00280 Helsinki
FINLAND
Laskutus
Verkkolaskuosoite: 003732031469
Operaattori:
Apix Messaging Oy
Operaattoritunnus: 003723327487